Post-HBO leergang

Coördineren in de complexe zorgcontext

Deze leergang richt zich op het toerusten van medewerkers die een coördinerende positie hebben in het primaire proces. Bijvoorbeeld medewerkers in de rol of  functie als Coördinerend Begeleider, Zorgcoach, Persoonlijk Begeleider, Senior begeleider of verpleegkundige. 
We richten ons hierbij op VG, VVT, GGZ, jeugdzorg, NAH en (Speciaal)Onderwijs met betrekking complexe, intensieve zorgvragen in een multidisciplinaire setting.
Over andere werkvelden of contexten gaan we graag in overleg.

Inleiding

COÖRDINEREN IN DE COMPLEXE ZORG-CONTEXT   
DE BEROEPSKRACHT ALS SPIL BIJ COMPLEXE ZORGVRAGEN

 De zorg en begeleiding voor cliënten met een complexe en intensieve zorgvraag vraagt om professionele coördinatie. Tegelijkertijd is er de trend om te werken met teams die meer zelf-sturend of zelf-organiserend zijn. Functies als manager, intern begeleider of gedragsdeskundige komen hiermee in een andere relatie te staan tot de medewerkers primair proces. Deze medewerkers krijgen meer en meer een spilfunctie waarvoor aanvullende kenmerken nodig zijn. Welke scholingsbehoeften en ontwikkelingsvragen zijn er in uw teams? 

Thema’s en onderwerpen

  • Positioneren en coördineren in een multi-complexe zorgomgeving. Regiemodellen toepassen.
  • Verzakelijking combineren met mensgerichte zorg.
  • Overstijgend en proactief denken en handelen.
  • Coachen van collega’s, individueel en in teamverband. Strategische communicatie.
  • Persoonlijk leiderschap in houding en vaardigheden.
  • Systeemgericht werken met oog voor alle betrokkenen/ parallelprocessen.
  • Werken vanuit Doorleefde Diagnostiek™ en differentiatie.
  • Omgaan met diversiteit: ethische dilema’s, interculturele vaardigheden, organisatie-sensitiviteit, diplomatie en onderhandelen.
Voor wie?

De leergang richt zich op het toerusten van medewerkers binnen VG, VVT en jeugdzorg en Speciaal Onderwijs die coördinerende taken hebben met betrekking tot cliënten met complexe, intensieve zorgvragen of (ernstige, tot zeer ernstige) gedragsproblematiek. Hieronder vallen medewerkers in de bestaande functies als CB-ers, PB-ers of Senior-begeleider en alle medewerkers in zelfsturende/zelforganiserende teams.

Praktische informatie

De opleiding wordt op HBO (+) niveau aangeboden. Hoogste rendement wordt gehaald door medewerkers met minimaal 2 à 3 jaar werkervaring.

Algemeen
• Deelnemers: minimaal 18, max. 24

Studiebelasting
• Bijeenkomsten: 9 maal 2 dagdelen van 8 uur; examendag ook avond.
• 3 individuele coachgesprekken van ± 1 uur.
• Zelfstudie: theorie 2-3 uur per bijeenkomst.
• Individuele en groeps-opdrachten: gemiddeld 6-10 uur tussen de opleidingsdagen, zie planning.

Lokatie en tijd opleidingsdagen

1. Alle lesdagen vinden plaats op het volgende adres:
Elburgerweg 11, 8071 TA Nunspeet
De Coaching vindt plaats op locatie
Stadsweg 4, 8084PJ, ‘t Harde.
2. Inlooptijd vanaf 8:30, start lesdag stipt 9:00 uur – 17:00 uur
3. Thee, koffie en de lunch zijn op alle lesdagen verzorgd

Spelregels
– 100% aanwezigheid
– Bij missen van lesdag vervangende opdracht
– Onderling ruilen van groep niet mogelijk

Ontwikkeling en doelen

De leergang is ontwikkeld op basis van brede praktijkervaring met zorgteams, met leidinggevenden en ondersteunende disciplines uit het werkveld. Zowel in de ontwikkeling als uitvoering van deze leergang werken gedragswetenschappers, coaches/trainers, bevoegde docenten en ervaringsdeskundigen samen.

Eindtermen die behaald worden, zijn gebaseerd op diverse beroepscompetentieprofielen, waaronder:

o   VGN voor beroepskrachten niveau D

o   Jeugdwerker vakbekwaam professional

o   Overige in overleg

o   Erkend door CRKBO.
o   Erkend op Registerplein
o   Erkend door SKJ

Diploma en accreditaties

Diplomering

Bij voldoende resultaten in het ontwikkelingsproces en de eindpresentatie ontvang je het diploma voor deze leergang. 

Accreditatie-punten

  • SKJ-register erkenning voor 60 punten.
  • Registerplein geregistreerde maatschappelijk werkers 15.5 registerpunten
  • Registerplein Sociaal agogen 15.5 registerpunten
  • Registerplein GGZ-agogen 15.5 registerpunten
  • Registerplein geregistreerde cliëntondersteuners (geaccrediteerde scholing) 157 punten

Toekenning van punten voor Reflectie en Vrije Ruimte in overleg.

 

Brochure downloaden

    Graag ontvang ik de brochure van de leergang Coördineren in de complexe zorgcontext.



    Loading...

     

    Planning groepen

    Planning lopende en eerstvolgende groepen
    Start twee maal per jaar: februari en september.

      • Inschrijving op volgorde van binnenkomst. Een groep start bij voldoende deelnemers. 
      • De genoemde groep  op vrijdagen wordt als 1e ingevuld. Bij voldoende deelnemers starten we een 2e parallel-groep op een andere dag.

    Groep A-2020-2021
    inschrijving gesloten*
    Vrijdagen van 09.00 – 17.00 uur

    1         24 januari
    2         28 februari
    3         3 juni
    4        25 september
    5        30 oktober
    6e      27 november
    7e      18 december 2020 > 28 mei 2021
    8e      15 januari 2021 > 25 juni 2021
    9e      12 maart 2021  > 17 september 2021


    Coaching*: 3 maal 1 uur via inschrijflijst

    _____________________ ______________________

    Groep B-2020-2021 > Aangepast vanwege covid-maatregelen
    inschrijving gesloten*
    Vrijdagen van 09.00 – 17.00 uur
    1         2 oktober
    2         23 oktober
    3         20 november
    4         11 december
    5         8 januari > 4 juni 2021
    6         5 februari >  9 juli 2021
    7         5 maart > 3 september 2021
    8         9 april > 1 oktober tot ± 19:30 ivm eindpresentaties
    9         25 juni > 12 november 2021

    Coaching*: 3 maal 1 uur via inschrijflijst

    _____________________ ______________________

    Groep A-2021-2022  
    inschrijving in overleg mogelijk*
    Neem contact op om op de hoogte te blijven.

    Planning onder voorbehoud van maatregelen ministerie
    Vrijdagen van 09.00 – 17.00 uur

    1.   10-09-2021
    2.   08-10-2021
    3.   29-10-2021
    4.   26-11-2021
    5.   17-12-2021 
    6.   07-01-2022
    7.   04-02-2022
    8.   04-03-2022 tot uiterlijk  19.30uur
    9.   22-04-2022 

    Coaching*: 3 maal 1 uur via inschrijflijst

    _____________________ ______________________

    Groep B-2021-2022  
    inschrijving in overleg mogelijk
    Neem contact op om op de hoogte te blijven.
    Vrijdagen van 09.00 – 17.00 uur

    1.   10-09-2021
    2.   08-10-2021
    3.   29-10-2021
    4.   26-11-2021
    5.   17-12-2021 
    6.   07-01-2022
    7.   04-02-2022
    8.   04-03-2022 tot uiterlijk 19.30uur
    9.   22-04-2022 

    Coaching*: 3 maal 1 uur via inschrijflijst 

    _____________________ ______________________

    Groep A-2022-2023  
    • Inschrijving open
    • Planning onder voorbehoud van eventuele wijzigingen
    • Neem vrijblijvend contact op voor vragen

    Lesdag 1.   11 feb. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 2.   11 mrt. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 3.     8 apr. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 4.    13 mei 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 5.    10 jun. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 6.     8 jul. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 7.     9 sep. 2022 09:00 t/m 17:00

    Lesdag 8.     7 okt. 2022 09:00 t/m 18:00 (in deelgroepen)

    Lesdag 9.     2 dec. 2022 09:00 t/m 17:00

    + Coaching*: 3 maal 1 uur via inschrijflijst 

     

    Overige informatie
    Groepsgrootte minimaal 18 maximaal 24
    Hoofdopleider op alle dagen aanwezig, altijd in samenwerking met
    2e docent/trainer/coach. Eventueel aangevuld met acteur of gasttrainer

    Inschrijven

      Ik schrijf mij in voor deelname aan de leergang Coördineren in de complexe zorgcontext.

      Groep B-2021-2022 (september 2021)Groep A-2022-2023 (februari 2022)Groep B-2022-2023 (september 2022)In overleg


      door werkgeverdoor mijzelfanders, zie opmerkingen




      Loading...

       

      Vraag of opmerking? Bel of vul onderstaand formulier in.











        Loading...

        Contactgegevens

        We horen graag uw vraag, opmerking of ideeën. Dit kan op de volgende manieren:

        Contactformulier
        Gebruik het formulier op deze pagina. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.

        Teamsaanzet is als maatschap geregistreerd onder nummer KvK 66570220. Al onze diensten leveren we onder onze Algemene voorwaarden en onze privacy-voorwaarden. Klachten worden door ons altijd serieus genomen. Zie hiervoor ons klachtenregelement.

        06 49 87 37 42 (Robert Teune)

        info@teamsaanzet.nl

        Teamsaanzet.nl gebruikt alleen functionele cookies. Er worden geen persoonlijke of herleidbare gegevens verzameld of gebruikt. meer informatie

        De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

        Sluiten